For forbrukere som ønsker å finne de beste låneproduktene for sine individuelle behov, er valgene mange og kan ofte virke overveldende. Å finne den rette långiveren som kan levere både gode renter, lave kostnader, enkle funksjoner og gode betingelser, kan kreve mer tid enn mange er villig til å bruke.
Derfor ønsker vi hos Finansplassen å hjelpe. Vårt ratingsystem er nøye utarbeidet av våre økonomieksperter. Vi undersøker markedet og låneprodukter hver måned, for å oppdatere alle renter og vilkår. I tillegg er vi oppdatert på alle endringer som banker og långivere kommuniserer gjennom sine kanaler.
På den måten kan vi hjelpe deg å finne de alternativene som passer best for deg. Vi analyserer og vurderer banker og långivere på tvers av låneprodukter som sparekontoer, forbrukslån, boliglån og kredittkort. Nedenfor ser du hvordan vi har gitt hvert låneprodukt deres unike score.
Vi oppdaget at de fleste som søker om forbrukslån er på utkikk etter et lån som tilbyr gode betingelser, lave kostnader og et lån som gir fleksibilitet.
Derfor har vi valgt å ta utgangspunkt i parametere som omhandler kostnader tilknyttet forbrukslånet, og betingelser og muligheter som gjør at tilbudet passer for de fleste.
For å kunne gi hvert forbrukslån en total score, har vi også tildelt hver parameter en vekt (prosentandel) på bakgrunn av hvor viktig parameterne er for kunden når de skal velge forbrukslån. Se vektingen nedenfor.
Den effektive renten forteller mye om hvor mye forbrukslånet vil koste, da inklusive renter. Denne har vi derfor valgt å vektlegge høyest, da lave kostnader er en av de viktigste parameterne for de som ønsker å sammenligne ulike lånetilbud.
Den nominelle renten forteller hvor mye du betaler ned på selve lånet, men da eksklusivt kostnadene for å betjene forbrukslånet. Det kan være en fin måte å sammenligne ulike lånetilbud, hvis man kun ønsker å se på hvor mye de faktiske rentene vil koste deg.
Vi har også sett at hvor mye du kan låne er viktig for mange. I stedet for å se på høyeste mulig lånebeløp, har vi valgt å fokusere på lånerammen - altså differansen mellom det minste og høyeste lånebeløpet - ettersom dette vil være representativt både for deg som ønsker å låne en lav sum, som deg som ønsker å låne en høyere sum.
Veldig mange långivere viser ikke alltid til alle kostnadene forbundet med å ta et forbrukslån. Derfor har vi valgt å benytte dette som en parameter, for å identifisere og sammenligne hvor du kan få et lån med minst mulig skjulte kostnader. For å finne ut av dette har vi tatt effektiv – nominell rente, for å se differansen på rene rentene for lånet og de tilhørende kostnadene.
Det er mange som ønsker å refinansiere og samle smålån og kreditter. Derfor har vi valgt å ta med dette som en parameter i vår vurdering, for å inkludere de av dere som ønsker en refinansiering nå eller på et senere tidspunkt.
Alle forbrukslån har ulike krav når det kommer til å få søknaden innvilget, og en av dem er aldersgrense. Det finnes ingen forbrukslån i Norge for deg under 18 år, så det er altså den laveste mulige aldersgrensen.
Imidlertid finnes det en del andre lånetilbud som har høyere krav til alder, som gjør at det utelukker noen aldersgrupper å søke. Derfor har vi valgt å ta med dette som en parameter - for at det også skal være representativt for deg som er 18 år.
Vi oppdaget at de fleste som søker om kredittkort er på utkikk etter et kort som tilbyr gode bonusordninger, som gir deg mye for pengene og som gir fleksibel bonus.
Derfor har vi valgt å ta utgangspunkt i parametere som omhandler kostnader tilknyttet bruk av kortet, og eventuelle fordeler og bonuser som kan benyttes til hverdagslig bruk.
For å kunne gi hvert kredittkort en total score, har vi også tildelt hver parameter en vekt (prosentandel) på bakgrunn av hvor viktig parameterne er for forbrukeren når de skal velge kredittkort. Se vektingen nedenfor.
I Norge er hovedårsaken til at folk søker etter kredittkort bonusen man kan oppnå ved å bruke det. Derfor har vi valgt å legge mest vekt på denne parameteren (30 %).
En annen viktig årsak til at folk velger et spesifikt kredittkort, er at det ikke er tilknyttet høye kostnader å få det. De fleste ønsker helst et kort som er gratis, da det er nok kostnader tilknyttet å bruke det. Derfor har vi valgt å gi denne parameteren nest høyest vekting - 20 %.
For mange er det viktig med god kundeservice når man søker kredittkort. Både hvis det skulle skje noe og man behøver å komme i kontakt med banken, eller bare at søknadsprosessen og håndteringen av kredittkortet er enkel.
For å kunne måle en generell kundetilfredshet har vi tatt utgangspunkt i tilgjengelig data fra Trustpilot og dermed benyttet oss av ratingen kundene har gitt den aktuelle banken.
Vi mener dette er en parameter som er viktig å ha med, i og med at mange benytter seg av deres tjenester ved bruk av kredittkort. Eksempelvis "Mine sider" for å se transaksjoner eller utestående saldo.
Samtidig vil også deres kundeservice spille inn dersom man behøver noe hjelp før, underveis eller etter bruk av kredittkort.
For mange vil inkluderte forsikringer være en fordel. Vi har valgt å kun se på de inkluderte og ikke andre tilleggsforsikringer, fordi det innebærer at du ikke behøver å betale noe ekstra for å ha tilgang til disse forsikringene.
For å gi de inkluderte forsikringene en score, har vi delt parameterne inn de mest vanlige inkluderte forsikringene som kredittkort tilbyr idag.
En annen ting vi har oppdaget at er viktig for de fleste som søker etter kredittkort er muligheten til rentefrie dager. Det innebærer at kredittkortet tilbyr et visst antall dager, hvor du ikke behøver å betale rentene. Etter at disse rentefrie dagene er utgått, må du begynne å betale ned på rentene.
Vi opplever dette som en viktig parameter å ha med i ratingsystemet, i og med at det gir mer fleksibilitet dersom du skulle ha vanskeligheter med å betale det totale beløpet med en gang.
Samtidig anbefaler vi alltid at man betaler tilbake det fulle beløpet dersom man har muligheter til det, og i utgangspunktet ikke søke om kredittkort dersom du ikke har penger til å betale tilbake.
Vi har valgt å ta med effektiv rente i vårt ratingsystem, i og med at dette viser den totale kostnaden og rentene som må betales ved bruk av kredittkort.
Det er viktig å se på den effektive renten når man skal søke kredittkort, for å kunne ta en ordentlig vurdering på om man har muligheter til å betale tilbake kreditten man låner.
Vi har sett tendenser til at kredittkortets kredittgrense er viktig for mange. Hvor mye du har muligheter til å låne har en betydning for hvilket kort du velger. Derfor har vi valgt å gi denne parameteren 10 % av fordelingen av den totale scoren for kredittkort med bonus.
Vårt ratingsystem er nøye utarbeidet av våre økonomieksperter. Vi har gjort en grundig research om kundenes intensjoner til å søke ulike låneprodukter og deretter utviklet et ratingsystem vi mener representerer de fleste. Det betyr at hvert enkelt låneprodukt har en unik totalscore.
Til redaksjonen i Finansplassen ›
Hvert forbrukslån får en score mellom 0 - 5, basert på hvor høy eller lav den effektive renten er. Jo lavere effektive rente, desto bedre score får forbrukslånet. Denne poengscoren teller altså 30 % av den totale vurderingen.
Hvert forbrukslån får en score mellom 0 - 5, basert på hvor høy eller lav den nominelle renten er. Jo lavere nominell rente, desto bedre score får forbrukslånet. Denne poengscoren teller altså 20 % av den totale vurderingen.
Hvert forbrukslån får en score mellom 0 - 5, basert på hvor lav eller høy lånerammen er. Jo høyere låneramme, desto bedre score får forbrukslånet. Denne poengscoren teller altså 20 % av den totale vurderingen.
Hvert forbrukslån får en score mellom 0 - 5, basert på hvor høy eller lav de skjulte kostnadene er. Jo lavere skjulte kostnader, desto bedre score får forbrukslånet. Denne poengscoren teller altså 10 % av den totale vurderingen.
Hvert forbrukslån får 0 poeng dersom långiver ikke tilbyr refinansiering av forbrukslån. Dersom långiver tilbyr refinansiering vil forbrukslånet få 5 poeng. Denne poengscoren teller altså 10 % av den totale vurderingen.
Hvert forbrukslån får en score mellom 0 - 5, basert på hvor høy eller lav aldersgrense de har. Jo lavere aldersgrense, desto bedre score får forbrukslånet. Denne poengscoren teller altså 10 % av den totale vurderingen.
Hvert kredittkort får en score mellom 0 - 5, basert på hvor høy eller lav årsavgiften er. Er kortet helt uten årsavgift får den naturligvis høyest mulig score på 5 og lavere score desto høyere kostnadene er. Denne poengscoren teller altså 10 % av den totale vurderingen.
Hvert kredittkort har en score hos Trustpilot mellom 0 - 5. Denne poengscoren teller altså 10 % av den totale vurderingen.
Hvert kredittkort får en score mellom 0 - 5. Jo flere rentefrie dager kortet godkjenner, desto høyere er scoren. Denne poengsummen teller altså 10 % av den totale vurderingen.
Hvert kredittkort får en score mellom 0 - 5. Jo lavere effektive rente, desto høyere er scoren. Denne poengsummen teller altså 10 % av den totale vurderingen.
Hvert kredittkort får en score mellom 0 - 5. Jo lavere den effektive renten er, desto høyere vil scoren være. Denne poengsummen teller altså 10 % av den totale vurderingen.
Effektiv rente (30 %)
Nominell rente (20 %)
Låneramme (20 %)
Skjulte kostnader (10 %)
Mulighet for refinansiering (10 %)
Aldersgrense (10 %)
Hvert forbrukslån får en score mellom 0 - 5 på hvor godt de leverer på gitt parameter. Deretter teller hver parameter prosentvis som vist på diagrammet nedenfor, som gir den totale scoren. Høyest mulig totalscore er 5.
Bonus og fordeler (30 %)
Årsavgift (20 %)
Kundetilfredshet (10 %)
Inkluderte forsikringer (10 %)
Rentefrie dager (10 %)
Effektiv rente (10 %)
Kredittgrense (10 %)
Hvert kredittkort får en score mellom 0 - 5 på hvor godt de leverer på gitt parameter. Deretter teller hver parameter prosentvis som vist på diagrammet nedenfor, som gir den totale scoren. Høyest mulig totalscore er 5.
Bonussystem (40 %)
Vi har valgt å dele bonussystemene inn i tre ulike kategorier (cashback, cashpoints / poengprogram og rabatter), for å kunne sammenligne og vurdere hvor godt de ulike kredittkortene leverer innen gitt bonusordning.
Begrenset bonus (60 %)
Vi har valgt å gi denne parameteren høyest vekting, da vi anser det som viktig med en fleksibel bonusordning for å være aktuell for de fleste.
Hvert kredittkort får en score mellom 0 - 5 på hvor godt de leverer innen deres bonussystem.
Dersom kredittkortet har begrenset bonus vil de få 0 poeng, og 5 poeng dersom bonusen er mer fleksibel. Eksempel på begrenset bonus: 2 % på bensin hos Esso.
Deretter teller hver parameter prosentvis som vist på diagrammet nedenfor, som gir totalscoren. Høyest mulig totalscore er 5.
Inkludert forsikring (60 %)
Det er ikke alle som inkluderer forsikring i det hele tatt, så vi har valgt å ha denne som den mest tellende parameteren.
Deretter får de 10 % ekstra for hver spesifikke forsikring som inkluderes i kredittkortet:
Svindelforsikring (10 %)
Leiebilforsikring (10 %)
Kjøpsforsikring (10 %)
Reiseforsikring (10 %)
Hvert kredittkort får 0 poeng dersom kredittkortet ikke inkluderer den spesifikke forsikringen.
Dersom kredittkortet inkluderer den spesifikke forsikringen, vil de da få 5 poeng.
Deretter teller hver parameter prosentvis som vist på diagrammet nedenfor, som gir totalscoren. Høyest mulig totalscore er 5.