Olle Pettersson

Olle Pettersson

olle@finansplassen.no

Olle har en bachelorgrad i bedriftsøkonomi fra Högskolan i Halmstad. Han har over 12 års erfaring med redaksjonelt innhold og har vært medlem av ledergruppen i det internasjonale mediekonsernet Caybon med en omsetning på 1 milliard svenske kroner.

Et av selskapene i mediekonsernet Caybon er Mediaplanet. I Mediaplanet var Olle ansvarlig for det redaksjonelle produktet i 16 markeder i Europa og Nord-Amerika. Der ledet og støttet han 14 redaksjonelle team som skrev om økonomi, helse, utdanning og næringsliv.

De redaksjonelle teamene som Olle ledet, jobbet for noen av verdens største forlag: USA Today, The Guardian, The Telegraph, Chicago Tribune, Los Angeles Times, Washington Post, Schibsted, Bonnier, Die Welt m.fl.

Sammen med Andreas Beuger (teknisk ansvarlig for Finansplassen) utviklet Olle over 100 redaksjonelle nettsteder i løpet av sin tid i Mediaplanet. Et utvalg av dem er:

I løpet av sin tid i Caybon var Olle også involvert i flere oppkjøp der han tok selskapet til nye høyder (selskapets tidligere navn var Mediaplanet Group). Fra å være fokusert på print med samarbeid med store forlag, til å styrke seg med selskaper innen digitale medier: Newsner, N365 Group og Splay One.
Dagens Industri skrev om hvordan vi ble en global mediegigant.

Olle var også arkitekten bak Caybon-varemerket og den nye konsernstrukturen, der Caybon ble et paraplyvaremerke med forretningsenhetene Mediaplanet, Appelberg, N365 Group, Newsner, Splay One og Future Media Group.

Olle rapporterte direkte til gründer og tidligere drage (fra SVTs Draknästet) Richard Båge.

Årene som konsulent

Olle var konsulent med ansvar for bedriftskommunikasjon i mer enn fem år for Nordens største installasjonskonsern, Bravida, og var med på å ta dem til børsen (Nasdaq OMX). Han rapporterte direkte til ledelsen og var ghost-writer for mange av budskapene til konsernsjefen og finansdirektøren i både intern og ekstern kommunikasjon. I denne perioden var han i tillegg redaktør for Bravisen, et månedlig bransjeblad med 10 000 abonnenter.

Han har også bakgrunn fra IR-byrået Oxenstierna & Partners (nå Oxenstierna Kommunikation) der han jobbet i drøyt 3,5 år. Der var han ansvarlig for finansielle rapporter for blant annet det daværende børsnoterte selskapet NSP og Mackmyra.

Olle startet sin karriere i innholdsbyrået Intro. Det var imidlertid en kortere periode på 8 måneder. I løpet av denne tiden var han likevel ansvarlig for flere store kunder, blant annet Glenlivet og Pilsner Urquell. For sistnevnte vant byrået sølv i Spinn med kampanjen "Friends of Urpilsner".

Oppslag i media

Følg Olle på sosiale medier

Wikipedia

Utdanning

Utmerkelser

★★★★★
★★★★★
5,0

Det seneste fra Olle Pettersson

Spenn: Den nye fordelsvalutaen fra Norwegian og Strawberry

Spenn er en digital fordelsvaluta lansert i samarbeid mellom flyselskapet Norwegian og hotellkjeden Strawberry. Det er en erstatning til Norwegians tidligere CashPoints-system. Spenn kan opptjenes og brukes på tvers av flere tjenester og hos ulike partnere.  Slik fungerer Spenn Spenn er en digital valuta som opptjenes ved kjøp av flyreiser og hotellopphold. Du kan også […]

Norwegian Cashpoints og Rewards: Alt du trenger vite

Norwegian Cashpoints er flyselskapet Norwegians digitale poengvaluta og fungerer som kontanter innenfor Norwegians økosystem. Det kan brukes til å betale for flyreiser og tilleggstjenester. 1 Cashpoints er verdt 1 norsk krone (NOK). Med Norwegian Reward kan du velge mellom tre ulike bonusordninger: Cashpoints, Cashback og Spenn. Slik tjener du Norwegian Cashpoints Du kan også tjene […]

Kredittkort på dagen: Her finner du informasjonen du trenger

“Kredittkort på dagen” blir ofte brukt som et markedsføringsbegrep, som refererer til en rask søknads-og godkjenningsprosess for kredittkort, men det er viktig å forstå at det ikke betyr at du faktisk får et fysisk kredittkort samme dag som du søker. Vi tar deg gjennom det du behøver vite før du søker om kredittkort på dagen. […]